Groentefabrikant HAK zet gerichte maaltijdstrategie in om Nederland meer groenten en peulvruchten te laten eten

‘Van groenten wordt iedereen blij’ is motto nieuwe campagne

Giessen, 6 januari 2020 – Nederland bungelt met een gemiddelde van 134 gram onderaan de Europese lijstjes van dagelijkse groenteconsumptie. Dat is net iets meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram/dag. Over het feit dat we elke dag meer groenten zouden moeten eten en het goed is voor onze gezondheid en planeet zijn de experts het meer dan eens. Maar hoe moeilijk (of eenvoudig) is het nu eigenlijk om er binnen je eigen wekelijkse maaltijdroutines een beetje meer van te eten? Met een gloednieuwe consumentencampagne neemt HAK het voortouw om ons maatschappelijke groenteconsumptie-probleem op een toegankelijke manier aan te pakken. Samen met de oer-Hollandse chef-kok Herman den Blijker laat HAK Nederland zien hoe elke maaltijd in het weekmenu eenvoudig blij wordt met groenten en bonen erbij. En zoals de consument dat gewend is: met een HAK knipoog.

Kijk de nieuwe TV commercials hier

Over de redenen en barrières waarom mensen nog steeds niet voldoende groenten en peulvruchten eten is al veel onderzoek gedaan en bekend. Het varieert van ‘ik zit vast in een routine, ik weet niet hoe ik het lekker klaar moet maken, tot ik heb er onvoldoende tijd voor’. De nieuwe HAK campagne laat op een inspirerende en luchtige wijze zien hoe makkelijk het is om herkenbare gerechten uit het bestaande weekmenu lekker te verrijken met groenten en/of peulvruchten.

“En dat is super eenvoudig en om blij van te worden”, zegt Nicole Freid, Directeur Marketing en Innovatie. “Daarom haken we in op de wekelijkse maaltijdroutines van Nederland en laten we zien hoe makkelijk het is om de barrières te slechten die ervoor zorgen dat we regelmatig te weinig (tot geen) groenten eten.”

Het weekmenu van Nederland| De routine van de consument bestaat uit een menu van slechts 6-10 gerechten die regelmatig gegeten worden. Het weekmenu van de Nederlander is overigens de afgelopen jaren flink veranderd. Hoewel een AGV maaltijd (Aardappelen Groenten, Vlees) nog in 80% van het Hollandse weekmenu te vinden is, zijn Pasta (nr. 2; 62%) en Salade (nr. 3; 60%) bezig met een opmars. Opvallend is ook de groei van de Mexicaanse maaltijd/Wrap in ons wekelijkse eetpatroon; vooral bij jonge gezinnen is deze populair. Maar liefst 57% van hen eet elke twee weken minimaal 1x Mexicaans (bron voorgaande data: No Ties). Mexicaans is dan ook de snelst groeiende maaltijd in de supermarkt (bron: IRI).

Het zijn echter vaak deze nieuwe opkomende maaltijden die relatief minder groenten bevatten. Om die reden zijn in de campagne pasta, Mexicaanse gerechten en salades het herkenbare startpunt om snel, makkelijk nog even wat extra groenten en/of peulvruchten toe te voegen. Freid: “Onze populaire stazakken met groenten en bonen (onder meer linzen, kikkererwten, diverse schotels en saladeverrijkers) zijn daarvoor uitermate geschikt en passen perfect in de trend van ‘Het Nieuwe Eten.” HAK hoopt dat iedereen op deze manier gestimuleerd wordt om zijn maaltijd uit het weekmenu op een makkelijke wijze te voorzien van (extra) groenten en/of bonen.

Populariseren in plaats van beleren| HAK wil met de nieuwe campagne op een toegankelijke manier stimuleren meer groenten te eten. “We willen niet veranderen wat mensen eten en hen niet vertellen dat ze meer groenten en peulvruchten zouden moeten eten. Want het belerende vingertje werkt niet. We zijn daarmee helaas de afgelopen jaren niet veel verder gekomen in Nederland; de dagelijkse groenteconsumptie blijft schommelen rond de 130/135 gram per dag. Dus wij kiezen voor een luchtige manier met lekkere, gezonde en kleurrijke oplossingen die aansluiten op de bestaande routine van het weekmenu én veel groenten en bonen bevatten. Op deze manier populariseren we het eten van meer groenten en peulvruchten.

HAK laat zien dat ze voor elke maaltijd in het weekmenu een oplossing heeft, voor iedereen.

Of het nu een pasta is (‘Je pasta wordt blij met HAK erbij’) of een Mexicaanse wrap (‘Je wrap wordt blij met HAK erbij’). “We laten de breedte en variatie van ons assortiment zien. Daarnaast hebben we ook korte TV commercials, online video’s en veel confrontatiemomenten op de winkelvloer gecreëerd die consumenten een duidelijk handelingsperspectief bieden: wat is het, hoe maak ik het lekker klaar en waar combineer ik het mee?”, aldus Freid.

De nieuwe campagne van HAK is door DDB Unlimited ontwikkeld en vanaf 6 januari 2020 te zien. Ook bekende en opkomende influencers zijn nauw betrokken met vooral inspiratievolle ideeën om elke doordeweekse maaltijd snel, makkelijk, lekker en heel gezond te verrijken met de vers verwerkte groenten en peulvruchten van HAK.

Campagne credits|

Bureau: DDB Unlimited

Creatie: Wouter Voges, Maarten Remmers

Account: Pim Beekman

Producers: Marieke Prette, Robin Mak, Paul Brand

Regie: Job van As

D.O.P.: Ruzbeh Babol

Verantwoordelijk bij HAK: Nicole Freid, Yolanda van Grootel

Geluid: Earforce

Edit: Kim Hinrichs

Postproductie: Post Office

HAK Campagnebeeldmateriaal:

“Het was voor iedereen nog nooit zo makkelijk en leuk om meer groenten te eten”

Harry Geling

HAK: duurzamere lokale teelt mét compensatie voor teler is wel mogelijk

Na rode kool ook meerprijs voor teler van On the way to PlanetProof spinazie
Hak 0 Klassiekers

HAK klassiekers nu ook zonder toegevoegde suikers en zout

Verschillende generaties zijn ermee opgegroeid: de groenten en bonen van HAK in de bekende glazen pot. En vanaf nu zijn de echte klassiekers uit het HAK-assortiment verkrijgbaar zonder toegevoegde suikers, zout of zoetstoffen. Het gaat om vier nieuwe 0%-varianten: rode kool met appel, rode bieten, bruine bonen en witte bonen in tomatensaus.