Image 2018 06 29

Iconische HAK-pot in nieuw jasje gestoken

Herkomst product en transparantie sinds dag één belangrijke factor bij ontwerp nieuw logo en etiket

Het begon allemaal in 1952. Het jaar waarin de familie HAK het eerste geweckte product op de markt bracht dat uitgroeide tot een bestseller: appelmoes. Kort daarop volgden tuinbonen, kapucijners en de welbekende bruine bonen. Allen verpakt in de nu tot icoon verworden glazen pot - in de volksmond beter bekend als de “HAK-pot”- zodat de consument direct kan zien wat zij koopt. Transparantie stond ook toen al hoog in het vaandel bij de groentefabrikant uit Giessen. De glazen pot, met het herkenbare rood-groene logo, is inmiddels uitgegroeid tot de standaard in de categorie en heeft door de jaren heen een ware design evolutie doorgemaakt. Dit met behoud van de signatuur, de herkenbaarheid en vaste waarden van het merk. Van nieuwe verpakkingsformaten tot makkelijk te openen deksels en, meest recentelijk, de introductie van de innovatieve stazak. Dit jaar zal het complete HAK-assortiment worden voorzien van een nieuw, vertrouwd en herkenbaar rood-groen logo en een etiket met natuurlijke elementen zodat de inhoud van de HAK-pot maximaal zichtbaar is. Net zoals vroeger.

Volgens Erik de Graaf, creatief directeur & partner bij het gerenommeerde designbureau Millford Brand Identity uit Leiden, staat het nieuwe design meer dan alleen voor de oorsprong van natuurlijke producten (vers van ‘t land) en de zorg en kwaliteit van HAK: “Het nieuwe logo is gebaseerd op ‘no-nonsense en terug naar de basis’. Precies de tijdsgeest van nu. Geen onnatuurlijke elementen, alleen natuurlijke kleuren. Voor het etiket hebben we gekozen voor een minimalistisch design met maximale zichtbaarheid en optimale versbeleving van het product, weergegeven met verfraaid met aquarel-illustraties van Carolyn Jenkins. Deze illustraties geven

de inhoud van de pot nagenoeg natuurgetrouw weer waardoor de focus ligt op de natuurlijke oorsprong van de producten. Het sluit meer dan ooit aan bij de trend van Nederlandse gezinnen die op zoek zijn naar eerlijke en oorspronkelijke producten die simpelweg willen weten wat ze eten”.

“HAK wil met de nieuwe branding bovendien de zichtbaarheid en vindbaarheid op het schap verder vergroten. We weten dat mensen het vertrouwde HAK-logo gebruiken om te navigeren binnen het schap. Dit hebben we nog verder verbeterd door meer rust in het etiket te brengen: minder boodschappen en het logo prominenter zichtbaar. Less is more!”, aldus Nicole Freid, directeur marketing & innovatie. “Een belangrijke factor hierbij is dat de uitstraling van logo en etiket nog steeds vertrouwd aanvoelt en herkenbaar is voor de consument. Hierbij is consistentie heel erg belangrijk en dit hebben we, samen met Millford Brand Identity, zeker weten te waarborgen.”

Meer transparantie op nieuw etiket

Naast het volledige re-design van het logo en het etiket dat op de voorkant van de producten prijkt, is ook het etiket op de achterzijde geëvolueerd. Hier zal HAK de consument vanaf heden expliciet voorlichten over de hoeveelheid suikers de producten van nature bevatten. Freid: “HAK heeft transparantie hoog in het vaandel heeft staan. Het is dus goed om consumenten ook de volledige detailinformatie te geven waar het ingrediënten en voedingswaarden betreft. Wij geven vanaf nu daarom ook meer informatie over de hoeveelheid van nature aanwezige suikers. De meeste producten van HAK bevatten helemaal geen toegevoegd suiker (in tegenstelling tot wat wel eens wordt gedacht). Echter, eigenlijk bevatten alle groenten en fruit van nature suiker. Dit leggen we vanaf nu op het etiket nóg beter uit. Hier zijn namelijk nog wel eens wat misverstanden over bij de consument. In de voedingswaardetabel wordt deze splitsing traditioneel niet gemaakt; wij maken deze voortaan wel. Zo is onze consument altijd goed geïnformeerd over wat hij eet.”

Het re-design zal gefaseerd worden ingevoerd op het bestaande assortiment. Eind 2018 zullen alle HAK-producten zijn voorzien van het nieuwe logo en etiket.

Weerstand bij kinderen voor groenten is van alle tijden

HAK werkt aan "intelligent groentebord" voor kinderen

Groenteconsumptie kinderen tussen 4-8 jaar is serieus probleem en moet omhoog
Pieter Verschure Rode Biet

HAK zet On the way to PlanetProof agenda stug door met certificering van rode bieten en boerenkool

Samenwerking en extra beloning telers inzet om groenteteelt duurzamer en weerbaarder te maken
Vrijwilligers vullen voedselpakketen

5 miljoenste pot nieuwe mijlpaal in samenwerking met groentefabrikant HAK

Ondanks forse stijging van aanvoer, hebben voedselbanken nog veel meer groenten nodig