0 Appelmoes 37 0 720 En Appelmoelcompote0 V2

Nieuwe appelmoesgeneratie staat op

Innovaties in en omzetgroei van 0% segment zorgen voor serieuze verschuivingen in klassieke categorie

Appelmoes 0% (zonder toegevoegde suikers) is bij Nederlandse gezinnen populairder dan ooit. De verkoop van deze jonge categorie, waarin alleen nog van nature aanwezige suikers van de appelen zelf zitten, groeide harder dan de klassieke appelmoes. Met die laatste groeiden miljoenen Nederlanders van kinds af aan op. Door veel productinnovaties de afgelopen jaren is er een ware verschuiving gaande en staat er een nieuwe generatie appelmoeseters op die steeds vaker kiest voor de 0% variant. Dat stelt HAK, al meer dan 65 jaar hofleverancier van appelmoes aan Nederlandse huishoudens, bij de jaarlijkse publicatie van zijn verkoopcijfers en marktaandelen.

HAK zag het marktaandeel in appelmoes in 2017 stijgen naar 34%1. Goed voor een omzet van €16,2 miljoen2. De drie jaar geleden door HAK geïntroduceerde categorie “0% toegevoegde suikers” groeide het hardst. De omzet kwam uit op €2,3 miljoen3. HAK domineert de 0% categorie met een marktaandeel van bijna 77%.4

HAK voert de snelgroeiende appelmoescategorie “0% toegevoegde suikers” in Nederland aan, aldus Nicole Freid, directeur marketing en innovatie. “Daarnaast maakt de gehele categorie een groeispurt door en beslaat het inmiddels 7% van de totale appelmoesmarkt. De cijfers laten tevens zien dat er een verschuiving plaatsvindt van klassieke appelmoes naar de 0% varianten. De consument kiest dus steeds vaker voor appelmoes zonder toevoeging van suiker of zoetstoffen. Deze kentering juichen wij toe. Supermarkten spelen hierin ook een belangrijke rol: door het bij elkaar plaatsen van meerdere merken en soorten Appelmoes 0% maak je het voor de consument makkelijker om een gezonde keuze te maken. Wij zijn hier een groot voorstander van en adviseren dit dan ook aan onze klanten.”

Uitbreiding assortiment Appelmoes 0%

Medio april breidde HAK het aanbod verder uit met drie varianten Grove Moes 0%, een wat grovere structuur appelmoes dan normaal met stukjes appel, die smaakt als thuisgemaakt4. Daarnaast speelt HAK, met een drietal nieuwe klein verpakkingen appelmoes en compote 0% (210ml), in op de sterke groei van 1-persoonshuishoudens zoals ouderen, singles en studenten, in totaal bijna 40% van de Nederlandse bevolking5.

Aan de receptuur is uiteraard niets veranderd. Voor HAK is het belangrijk dat het totale suikerpercentage van de 0% varianten laag blijft. Om die reden gebruikt de groentefabrikant een speciale ‘blend’ van appelrassen die van nature weinig suiker bevat.

1Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas – MAT w8 2018
2Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas – MAT w8 2018
3Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas 0% suiker – MAT w8 2018
4Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas 0% suiker – MAT w8 2018
5Bron CBS 2017

500 Hermandenblijker Pottenkijkers Hak 2

Vooroordelen over groenten in pot staat groenteconsumptie in de weg

Vooral jongere heeft onterechte vooroordelen over voedsel door gebrekkige kennis
HAK Nutri-Score Schap met consument

Eerste HAK groenten en peulvruchten met voedselkeuzelogo Nutri-Score in schap van supermarkt

Groentefabrikant zet eerdere aankondiging door en trekt eigen plan in aanloop naar definitieve beslissing overheid
L

HAK wil met overname van distributeur foodeko marktpositie in Duitsland versterken

Groentefabrikant HAK wil zijn positie op de Duitse markt versterken en zijn afzet fors laten groeien. Daartoe heeft Neerlands Glorie Groente en Fruit B.V., de holding waar HAK deel van uitmaakt, een meerderheidsbelang van 51% genomen in de Duitse distributeur foodeko uit Viersen. Partijen maken geen financiële details van de transactie bekend. De Duitse autoriteit Bundeskartellamt heeft geen bezwaar gemaakt tegen de transactie.