Overname Duitse distributeur

HAK wil met overname van distributeur foodeko marktpositie in Duitsland versterken

Groentefabrikant HAK wil zijn positie op de Duitse markt versterken en zijn afzet fors laten groeien. Daartoe heeft Neerlands Glorie Groente en Fruit B.V., de holding waar HAK deel van uitmaakt, een meerderheidsbelang van 51% genomen in de Duitse distributeur foodeko uit Viersen. Partijen maken geen financiële details van de transactie bekend. De Duitse autoriteit Bundeskartellamt heeft geen bezwaar gemaakt tegen de transactie.

Beide bedrijven kennen elkaar goed. HAK verkoopt al sinds 2013 haar producten op de Duitse markt via foodeko dat ook de exclusieve distributie verzorgt in retail van o.a. De Ruijter, Morato en Heinz Sandwich spread. Op dit moment is HAK in Duitsland nog vooral succesvol met HAK appelmoes en rode kool met appelstukjes, en dan met name in het Noordwesten van Duitsland. Het bedrijf foodeko realiseerde in 2016 een omzet van €19 miljoen.

Alle personeelsleden en ook de niet HAK-gerelateerde activiteiten van foodeko gaan over naar de nieuwe joint-venture die verder gaat onder de naam HAK-foodeko GmbH. De overige aandelen blijven in handen van general manager Jens Wohlrab, tevens een van de oprichters van het bedrijf. Beide aandeelhouders hebben ambitieuze plannen en willen de activiteiten uitbouwen en de omzet in de komende vijf jaar verdubbelen.

Eerder dit jaar nam HAK al de Nederlandse groentespecialist Peter van Halder uit Den Bosch over. Dit bedrijf verwerkt verse groenten (al dan niet panklaar bewerkt) en levert deze in grootverpakking (500 gr – 5 kg) aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. De overname stelt HAK in de gelegenheid om een nog grotere sleutelrol te spelen in de sterke trend naar plantaardig eten en met nieuwe koelverse productconcepten op basis van groenten en bonen invulling te geven aan haar missie om consumenten te helpen lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten.

Hak Breidt Succesvolle Bonenassortiment Verder Uit A900X525 1

Hak doet nog meer ‘bonen erbij’

GIESSEN – Vanwege het succes van de bonencampagne van Hak en een stijging in het verkoopvolume breidt de fabrikant haar bonenassortiment uit met acht nieuwe stazakken.
Image 2018 06 29

Iconische HAK-pot in nieuw jasje gestoken

Herkomst product en transparantie sinds dag één belangrijke factor bij ontwerp nieuw logo en etiket